2006-03-15

Student - javisst!

Idag har jag suttit och pluggat in aminosyror. Det tycker jag säger allt.
Le professeur ansåg ganska ordagrant att

"alla ska en dag lära sig aminosyrorna, och för er del är den dagen idag."

så nu sitter jag här. Alanin/Ala/A. Arginin/Arg/R. Asparagin/Asn/N. Osv - det är bara 17 kvar. Samt de kemiska formlerna och dess 3D-struktur.

Det är onekligen ganska trevligt att vara student. Jag menar bara själva faktumet att jag får betalt (tack CSN) för att sitta och memorera små fåniga bokstavsförkortningar. Jag förväntas till och med göra det - om jag inte gör det kommer jag ev inte att klara tentan, och då får jag inte betalt längre (Hmm.. Inte så hemskt mycket tack CSN längre)
Nu kanske jag ska tillägga att jag är den typen av människa som faktiskt kan se tjusningen med ovan nämnda resonemang. När jag förra sommaren inte hade tillräckligt mycket att göra ägnade jag min tid och energi åt att lära mig de första 108 decimalerna på pi, bara för att se om det gick att lära in en rad slumpvvisa tal utan någon vidare koppling till varandra. Det gick så bra så, så varför inte aminosyror.

Om du som läsare av detta känner att "oh, varför lärde du dig inte aminosyrorna när du hade chansen, din dag avsedd för detta var ju för tio år sedan, gömd i en lövhög under en källare" så finns det en ypperligt trevlig hemsida i Arizona. Det finns självtest och allt!

Om jag får rekommendera ytterligare ett par minutes tidsfördriv så är
Decimaler på Pi väl värt ett besök!

Etiketter: ,